• išleista knyga
    MEDIJŲ KULTŪROS BALSAI: TEORIJOS IR PRAKTIKOS (turinys)

  • MIGRUOJANTI REALYBĖ (knyga)
    (teminis numeris)

  • MEDIJŲ EKOLOGIJA (teminis numeris)

  • PARAŠTĖS (teminis numeris)

  • ATEITIS (teminis numeris)

  • ASTEROIDO BALSAS

  • skaitomumas

    • 5 prisijungę dabar
    • 2627699 nuo 2005 m. sausio
  • nuorodos


    eksperimentinės elektroninės muzikos leidybos aktualijos

    | 2006-06-23 | 18:06
    temos: apžvalgos,neo-audio

    „Balso“  garso meno skiltis šįkart susitelkia į leidybos aktualijas. 2006-ųjų pavasarį pasirodė du čia pristatomi leidiniai – Antano Jasenkos DVD + CDRemix „Boarding Pass“ bei Ginto K dvigubas CD „Lengvai“ ir „60 x One Minute Colours of 2kHz Sound“. Tai akivaizdžiai yra pastebimiausi Lietuvos garso meno scenos leidybos įvykiai. Jūsų dėmesiui – jų trumpas pristatymas / recenzija.  

    Read this text in English.

    Antanas Jasenka „Boarding Pass“ – DVD (garsas ir vaizdas) + CDRemix (garso menininkų remiksai)

        Juoda šilkografinė pakuotė, graviruota iš akies slystančia spausdintine kaligrafija, yra jūsų bilietas į interaktyvią kelionę Antano Jasenkos, vieno įdomiausių Lietuvos elektroninės muzikos kompozitorių ir garso menininkų, styguojamu „Boarding Pass“ (arba lietuviškai – „Lėktuvo bilietas“) maršrutu. „Boarding Pass“ projektas prasidėjo jau 2004-aisiais metais, kai festivalyje „Jauna muzika“ laptopų orkestru buvo atlikta pirmoji jo versija, o 2005-aisiais, kaip ją pratęsianti variacija, ir pirmoji „Out-In“ kompozicijos versija. Abi jas, įgavusias gerokai pakitusius pavidalus, galima rasti „Boarding Pass“ DVD. Taigi „Boarding Pass“ titrai: Antanas Jasenka ultragarsinio piloto vaidmenyje, videomenininko Džiugo Katino projektuojama kiber-grafinė matrica, Roberto Kundroto ir Algimanto Lyvos poetiniai teksto šuoliai, pasakojantys science-fiction pojūčių scenarijus, ir laptopų orkestruotės, grojančios kitas galimas jų garsines dimensijas. Neįprasta garso ir vaizdo nuotykių istorija lietuviškame kontekste neįprastoje DVD+CD laikmenų kombinacijoje.

        „Boarding Pass“, kaip savotiškas „pilotinis“ projektas, siūlo futuristinių nuojautų, išretėjusio tankio, reaktyviniame greityje atsirandančio sąstingio (primenančio R. Bartheso „Reaktyvinio žmogaus mitologiją“) metaforas. Vaizdo estetika – 3D kompiuterinė grafika, primenanti videožaidimų aplinką. Ji čia svarbi, nes skirtingai nei gyvose koncertinėse situacijose, kur vaizdas vis dar dažnai suvokiamas kaip iliustracija, DVD būtent jis formuoja siužetą, lydimas R. Kundroto ir A. Lyvos tekstų („Keleiviai, jūsų saugumui buvo sukurta nauja programa… tai šalmas…“) ir tiksliai sinchronizuojamas su garsu. Žvilgsnis juda „instaliuotu“ kompiuterizuotu grafiniu kraštovaizdžiu, paskęsdamas atsikartojančiuose motyvuose – skaitmeninėse koordinacijos sistemose, abstrakčių simbolių žaismuose ir pan. Šis siužetas pagrįstas nuoširdžiu mėgavimusi kiek naivia ir kiek retro-futuristine estetika. Jeigu laiko mašina šią įrašų dėžę pasiųstume į 9-ąjį dešimtmetį, kupiną kibernetinio entuziazmo vaizdinių, ir ją iš ten pasiimtume perfiltruotą per šiuolaikines elektronikos medijuotas patirtis, gautume kažką panašaus į robotikos ritmais pulsuojančią „Boarding Pass“ mitologiją.

        Antano Jasenkos garsai čia vyniojasi sintetinių nuoplaišų pynėmis, kartais susisukančiomis į keliasluoksnius drill‘n‘bass ritmų rezginius; o kartais – išsitęsiančiomis  laike drones pavidalais – ištęstų, statiškų tembrų kompozicijomis. Visas albumas dvelkia atidžiai programuojama skaitmenine estetika, paliekant erdvės atsitiktinumui, o skambesiui suteikiant vėsų metalo prieskonį (pagal analogiją su metalo kube rezonuojančių garsų efektu, ir tikrai nieko bendro su „heavy metal“). Lyg su „Boarding Pass“ patektum į akustinį „Soliario“ prieangį.                      

        „Boarding Pass“ versija, praplečianti projekto pavidalus į interneto erdvę, išleista žinomame tinklo leidybos portale „Earlabs“. Ši versija su informacija ir tekstais nemokamai prieinama šiomis nuorodomis: In – Out (2004) ir Out – In (2005).

        „Boarding Pass“ remiksų kompaktinė plokštelė yra Lietuvos garso menininkų ir kompozitorių kūrinių, vienaip ar kitaip interpretuojančių „Boarding Pass“ temų motyvus ar garsinę estetiką, rinkinys. Jis įdomus ir platesniame kontekste, kadangi gana charakteringai nusako įvairias lietuviškoje garso meno scenoje tarpstančių stilistikų žemėlapį. Tai asmeniškas akustinių įspūdžių fiksavimas Dariaus Čiutos garso takelyje „p/mažoji/mp3“, erdviškos Orlando Narušio „Qrmx“ ir ad_Os „[3.92]“ mikro-kompozicijos,  gitarinė ir elektroninė melancholija Raimundo Eimonto takelių „turn right“ ir „turn left“ fragmentuose, skaitmeniniai triukšmų karpiniai Atrac „500200-0x00000409“, ekspresyvi ir nuosekliai aštrėjanti Artūros Bumšteino „you revolt me“ dinamika, skaidri ir melodinga glitch (stilistika, produktyviai kompoziciškai naudojanti komiuterinio trikdžio  rezultatus) atmosferika Skardo „jet fighter & bridge“, 69 žingsnių hipnozė V.V.Jurgučio kompozicijoje „69 steps“, vokalinės ir elektroninės kilpos A.Kučinsko „devintoji kilpa“, trūkčiojančio rimto ir garso masės įtampa Ginto K „/////“, intensyvėjanti post-techno ritmika Audio_z „boarding“.          

        „Boarding Pass“ yra Antano Jasenkos inicijuotas kolektyvinės kūrybos artefaktas, vertas  besidominčiųjų eksperimentiniu garso menu dėmesio.         

        Paskutiniu metu Antanas Jasenka itin aktyvus internetinės leidybos srityje. Keletas naujausių jo internetinių albumų randami šiomis nuorodomis: Zacheta, Car Music  (išleisti tinklo leidybos portale nishi, Kanadoje) ir point.exe.

        Gintas K, dvigubas CD: „Lengvai“ ir „60 x One Minute Colours of 2kHz Sound“ 

        Gintas K (Gintas Kraptavičius) – vienas žinomiausių lietuviškosios eksperimentinės elektronikos ir garso meno scenos menininkų – apėjęs dar vieną ratą nomadiškais tarptautiniais internetinio ir fizinio bendradarbiavimo kanalais, 2006-ųjų pavasarį  žinomos Portugalijos leidybinės firmos „Cronica Electronica“ pagalba eksportavo dar vieną savo leidinį – dvigubą kompaktinę plokštelę „Lengvai“ ir „60 x One Minute Colours of 2kHz Sound“. Leidinys, atspindintis jau beveik dešimt metų plėtojamos Ginto K stilistikos raidą – stilistikos, tirštos kaleidoskopiškomis post-techno ritmikomis (nuo hipnotinių iki beveik kviečiančių šokti), organizuojamomis griežta ir preciziška logika paremtomis kompozicijomis, įsisiūbuojančios švytuoklės principu balansuojančios tarp grynojo elektroninio minimalizmo ir perkrautų garso masių ar sintetinio triukšmo konvejerių. Juos papildo melodingi pasažai, įgaunantys neįprastas variacijas ir įkrauti nuosekliai augančios įtaigos. Neretai grynieji dažniai ir oda juntamas oro judinimas Ginto K muzikoje susieja aukštąjį  garso amplitudžių pilotažą ir verčia klausytojo psichosensorinę sistemą rezonuojančių akustinių nuotykių instrumentu.

        Niekad nesinori pernelyg pasitikėti vardais ir „patikrintos kokybės sertifikatais“, tačiau šis dvigubas CD vertas ypatingo dėmesio ir todėl, kad Portugalijos leidybinė firma „Cronica Electronica“, besispecializuojanti skaitmeninės eksperimentinės elektronikos srityje, yra gerai žinoma tarptautiniuose šiuolaikinių garsynų kataloguose. Tarp jos leidinių yra eksperimentinei scenai gerai pažįstamų garso menininkų Franso de Waardo, Paulo Raposo, Marco Behrenso, Pita, Pure, Stephano Mathieu ir kitų darbai.                   

        Leidinio struktūra neįprasta ir įdomi dviejų konceptualiai ir muzikaliai skirtingų albumų deriniu. Pirmoji kompaktinė plokštelė „Lengvai“ yra gana tipiška Ginto K stilistikai. Palyginus su ankstesniais jo darbais, „Lengvai“ iš tiesų skamba lengviau. Nuo pat to paties pavadinimo („Lengvai“) minimalistinės įžangos, skaidri ir šviesi atmosfera apgaubia visas penkias kompaktinės plokštelės kompozicijas. Virtuoziški ir neskubūs ritmo vėriniai atsiskleidžia ilgesniuose kūriniuose „Ilgiau ilgiau“ ir „Kūlgrinda“. Nors „Kūlgrindoje“ (lietuviškas žodis, reiškiantis saugų taką pelkės apsuptyje; nors itin mėgstamas lietuviškojo neofolkloro fanų, šiuo atveju neturi su juo jokių tiesioginių ryšių) garso karuselė įgauna ritmiškų suktinių pagreitį, versdama kolonėles siūbuoti nuo sodrios melodingo garso masės, besisukančios aplink elektrinės gitaros tembru hipnotizuojančius akordus (ištrauka). „Koto“ vėl sugrąžina minimalistinį ir kiek asketinį sintetinių ritmų skambesį (ištrauka), o ilga kompozicija „Early Set“ nuosekliai perbėga per visą dinamikos skalę – nuo lėtai įsibėgėjančių grynųjų dažnių ritmikos (ištrauka) iki dar vienos masyvios – šįkart jau galutinės – kulminacijos. Vienas iš kompozicijos paradoksų – po itin preciziškai išvystytų pasažų, vedančių kulminacijos link, seka netikėti posūkiai, laužantys įprastus kompozicijos stereotipus, kas kartais kiek trikdo, tačiau palaipsniui atveria netikėtus ir intriguojančius motyvų persipynimus.

        Antroji kompaktinė plokštelė „60 x One Minute Colours of 2kHz Sound“ yra konceptualiai vientisas Ginto K albumas, susidedantis iš šešiasdešimties vienos minutės trukmės kompozicijų. Visų jų pagrindas – grynas dviejų kilohercų dažnis, įgaunantis statiškas transformacijas kiekviename iš šešiasdešimties garso takelių arba, metaforiškai tariant, šešiasdešimties vienos minutės 2kHz dažnio spalvų. Tai nėra lengvo klausymo albumas, nors jame gausu įvairovės – nuo mikroskopiškų tyliųjų pasažų iki fiziškai itin paveikių dažnių. Klausomas namuose, jis gali tapti savotiška erdvine garso instaliacija, kuriai tiktų japoniškosios grynųjų dažnių virtuozės Sachiko M prierašas: „Naudok savo galvą kaip instrumentą“. Jis tinka netgi tiesiogine prasme – keičiant kūno padėtį erdvėje, keičiasi ir skambesys. Šioje kompaktinėje plokštelėje skambanti garsinė medžiaga buvo panaudota garso ir švesos instaliacijoje festivalyje „Jauna muzika 2004“. Kita vertus, greta erdviškų ir fizinių klausymosi įspūdžių, „60 x One Minute Colours of 2kHz Sound“ suteikia ir įdomią statišku garso organizavimu perteikiamą laiko patirtį. Šešiasdešimties vieno dažnio atspalvių spektras siūlo intensyvias, atidaus klausymo teikiamas akustines patirtis.    

        Keturi garso takeliai iš antrosios šio dvigubo CD plokštelės: 12, 24, 33, 37.

    temos: apžvalgos, neo-audio |

    « | | »

    nėra komentarų »

    komentarai

    turi būti prisijungęs, kad galėtum komentuoti.